Szállítói előfinanszírozás
Először az önerőt kell felhasználni, amit igazolni is kell, ahogy korábban is írtuk. Ezután kerühet sor szállítói előfinanszírozásra díjbekérő vagy előlegszámla benyújtásával. Ebben az esetben a folyósítás a szállító számlájára történik. Az előleg összege nem haladhatja meg az adott vállalkozónak fizetendő összeg 50%-át, kivéve, ha az ÉMI NKft. által üzemeltetett https://emi.hu/emi_ofp oldalán nyilvántartott Kivitelezői (szállítói) regisztrációs listán szerepel a szállító. Ebben az esetben 75%.
A szállítói előleg kifizetésének a rendelkezésre tartási időszakban kell megtörténnie.
A szállítói előleg csak olyan számlával hívható le, ami az anyagi, műszaki- és forrásösszetételnek megfelelő tartalommal lett kiállítva. Kizárólag az adott projektre vonatkozóan benyújtott, és a közvetítő által befogadott számlák megfelelőek.
A számlákat a vállalkozói szerződés szerinti ütemezésben lehet benyújtani az
előfinanszírozás esetében is.
Folyósítás:
A folyósításra a feltételek teljesítését igazoló dokumentumok benyújtása után kerülhet sor. A benyújtásra személyesen a Lakossági MFB Pont Plusz fiókjaiban van lehetőség.
A folyósítási feltételek teljesítésének igazolásához szükséges dokumentumcsomagot a rendelkezésre tartási Időn belül, de legkésőbb a rendelkezésre tartási idő lejáratát megelőző 20. (huszadik) munkanapig lehet leadni.
Folyósításra minimum nettó 500.000 Ft összeget lehet megadni, ennél kisebb összeg csak az utolsó folyósításnál lehetséges.
Ha előreláthatólag a kölcsönigénylő nem tudja határidőben teljesíteni a folyósítási feltételeket, és a Felhívásban rögzített maximum rendelkezésre tartási időszakot még nem vette igénybe, akkor hosszabbítást kérhet. Ezt kérelmezni legkésőbb a rendelkezésre tartási idő lejáratát megelőző 30. (harmincadik) naptári napig lehet.
A folyósításhoz szükséges dokumentumcsomag benyújtására legkésőbb a rendelkezésre tartási idő lejáratát megelőző 10. (tizedik) munkanapig van lehetőség. Ha ennél később kerül benyújtásra a dokumentumcsomag, akkor az MFB Zrt. nem vállal kötelezettséget a folyósítás rendelkezésre tartási időszakon belüli teljesítésére.
Az utolsó folyósításnál az alábbi feltételek teljesítése is szükséges: A Kölcsönigénylőnek a projekt műszaki befejezését követően, a kölcsönösszeg utolsó 10%- nak folyósításához köteles benyújtani:
● a kötelezően előírt záró nyilatkozatokat (kivitelező, kölcsönigénylő, energetikai szakértő)
● hiteles energetikai tanúsítványt (ami tartalmazza, a CO2 kibocsátási értékeket és éves
elsődleges energiafogyasztást is).
Számlákra vonatkozó előírások:
Készpénzfizetési számla csak kisösszegű (összesen nettó 1.500.000,- Ft alatti) kifizetések esetén, utófinanszírozás keretében szolgálhat a folyósítás alapjául. A Készpénzfizetési számlákra vonatkozó összegbeli korlátozás a projekt keretében benyújtott számlákra összességében vonatkozik (azaz nem számlánként figyelendő) és az önerő igazolására benyújtott számlákra is irányadók. Nem számítanak készpénzes kifizetésnek az alábbi esetek:
● bankkártyával történő fizetés,
● a szállító bankszámlájára bankfiókban történő befizetés,
● szállító által kibocsátott postai csekken (készpénzátutalási megbízáson) történő befizetés.
Tehát a 7 millió költségvetéssel rendelkező példát elővéve a fentiek alapján összesen maximum 1.500.000 Ft fizethető ki készpénzben.
Számla kiállítási feltételek:
● A számlát a kölcsönigénylő nevére és a beruházás címére kell kiállítani
● munkadíj számla a kivitelező csak akkor fogadható el, ha számla mellékleteként a kivitelező és a kölcsönigénylő által aláírt teljesítési igazolás is csatolásra kerül.
● ha nem a kivitelező hozza a beépített eszközöket és anyagokat, hanem te vásárolod meg a boltban a számla akkor fogadható el, ha a nevedre szól és a kivitelező is aláírta. A kivitelező aláírásával igazolja, hogy a termékek beépítésre kerültek.
● nem kivitelező által, azaz saját beszerzés esetén csak utófinanszírozásban kérhető a számlák kifizetése
● a kölcsönkérelem benyújtása előtt megkezdett beruházásnál a benyújtást megelőzően kiállított számlák csak akkor finanszírozhatóak, ha ○ a beruházás előkészítésével kapcsolatban állították ki és ○ a hozzá kapcsolódó szakértői nyilatkozat, energetikai tanúsítvány még nem járt le
● ha a költségvetésben szereplő összeghez képest a számla végösszege kevesebb, mint 20%-kal tér el, az még elfogadható piaci árnak
● ha a költségvetésben szereplő összeghez képest a számla végösszege több, mint 20%-kal tér el, az már nem fogadható el piaci árnak, ezért a kölcsönigénylőnek újra alá kell támasztania dokumnetumokkal a piaci árnak való megfelelést
● ha a számla összege magasabb összegű, mint a költségvetésben szereplő összeg, de a piaci árnak megfelel, akkor a költségvetés és a számla összege közötti különbséget saját erőből kell állnia a kölcsönigénylőnek
● ha a számla összege alacsonyabb összegű, mint a költségvetésben szereplő összeg, akkor a számla teljes összege kifizetésre kerülhet mindenféle módosítás nélkül.
A folyósítás alapjául szolgáló valamennyi eredeti számlát záradékolni szükséges:
Papír alapú számla záradékolás:
● A kölcsönigénylő és/vagy a közvetítő az eredeti számlára rávezeti a Kölcsönszerződés számát és a következő mondatot: "Az elszámoló bizonylat értékéből az MFB Zrt.-vel kötött, ………egyedi azonosító számú (szerződésszámú) ügylet során … összeg elszámolásra került."
● A záradékolt számláról készült másolatot a Közvetítő bankszerű aláírásával hitelesíti
és igazolja, hogy az mindenben megegyezik az eredeti számlával. A papír alapú
számla esetén az eredeti számlák hitelesített másolata szolgálhat kizárólag a
folyósítás alapjául. Az eredeti számlát a Közvetítő visszaadja a kölcsönigénylőnek
Az elektronikus számla záradékolása:
Ha a kölcsönigénylő elektronikus számlát kíván elszámolni, a záradékolási kötelezettségének a következő módok valamelyike szerint tehet eleget:
● a kölcsönigénylő nem záradékolja a számlát, ehelyett az e-aláírást megelőzően a szállító írja rá a számlára annak a Projektnek a Kölcsönszerződés számát, amelyhez a számla benyújtásra kerül, és rávezeti a következő mondatot: "Az elszámoló bizonylat értékéből az MFB Zrt.-vel kötött, ………egyedi azonosító számú (szerződésszámú) ügylet során ….. összeg elszámolásra került."
● Ha a szállító nem záradékol, és a kölcsönigénylő rendelkezik e-aláírással, akkor ő elektronikusan rávezeti a számlára a záradékolást, majd aláírásával hitelesíti a számlát és a záradékolást is egyben.
● Amennyiben a kölcsönigénylő nem rendelkezik e-aláírással és elektronikus számla került benyújtásra, a számlát a kölcsönigénylő vagy meghatalmazottja azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítéssel (AVDH) látja el. Ezt követően a számla benyújtásával egyidejűleg a záradékolásra vonatkozó előírást további külön intézkedés nélkül a nyilatkozatával teljesíti akképpen, hogy a kérelemben szereplő elektronikus elszámoló bizonylatok kizárólag az érintett Projekt terhére történő támogatás elszámolására kerülnek benyújtásra.
● Egy számlán egy támogatással érintett záradék szerepelhet.